TTW
TTW

Hawaï sluit zich aan bij Schotland, Kyoto en Mexico met de toeristenbelasting voor wandelaars: wat u moet weten

Zaterdag, mei 10, 2025

Hawaï sluit zich aan bij Schotland, Kyoto en Mexico om de toeristenbelasting te verhogen en de impact is wereldwijd. Nu Hawaï zich aansluit bij Schotland, Kyoto en Mexico om de toeristenbelasting te verhogen, worden reizigers wakker in een nieuwe realiteit. Van luxe resorts op Hawaï tot historische straten in Schotland, serene heiligdommen in Kyoto en zonovergoten stranden in Mexico, de golf is duidelijk: de toeristenbelasting stijgt. Dit jaar, en nog dramatischer in 2026, sluit Hawaï zich vastberaden aan bij Schotland, Kyoto en Mexico om de toeristenbelasting te verhogen. Het is geen trend, het is een toeristische revolutie.

Overheden vinden het noodzakelijk. Hawaï werkt samen met Schotland, Kyoto en Mexico om de toeristenbelasting te verhogen om klimaatverandering te bestrijden, overtoerisme tegen te gaan en essentiële infrastructuur te financieren. De toeristenbelasting op Hawaï stijgt van 10.25% naar 11%, waarbij sommige provincies meer belasting toevoegen. Schotland voert een accommodatieheffing van 5% in. Kyoto verhoogt de hotelkosten. De Mexicaanse toeristenbelasting voor cruisepassagiers stijgt fors. De boodschap? De reiziger moet meer bijdragen.

advertentie

En toch sluit Hawaï zich aan bij Schotland, Kyoto en Mexico om de toeristenbelasting te verhogen, niet alleen voor de inkomsten, maar ook voor de veerkracht. Deze bestemmingen willen schonere kustlijnen, duurzame groei en minder drukte. Ondertussen waarschuwen stemmen uit de industrie dat deze maatregel budgetreizigers zou kunnen afschrikken. Maar toch sluit Hawaï zich aan bij Schotland, Kyoto en Mexico om de toeristenbelasting te verhogen – en zo door te gaan.

Nu Hawaï samen met Schotland, Kyoto en Mexico de toeristenbelasting verhoogt, moeten reizigers zich aanpassen. Vakantiekosten zullen stijgen. Boekingsstrategieën zullen veranderen. En de betekenis van "verantwoord toerisme" verandert voorgoed. In dit nieuwe tijdperk, waarin Hawaï samen met Schotland, Kyoto en Mexico de toeristenbelasting verhoogt, wordt het wereldwijde toerismelandschap opnieuw gedefinieerd.

Toerisme in het paradijs wordt duurder. Vanaf januari 2026 krijgen bezoekers van Hawaï te maken met een hogere prijs, aangezien de staat de Transient Accommodations Tax (TAT) verhoogt van 10.25% naar 11%. In een baanbrekende stap om de groeiende dreiging van klimaatverandering aan te pakken, heeft de wetgevende macht van Hawaï wetsvoorstel SB1396 aangenomen om deze gelden rechtstreeks te besteden aan duurzaamheid en natuurbehoud.

Maar het gaat hier niet alleen om hotelrekeningen. Provincies op de eilanden krijgen ook de bevoegdheid om hun eigen verhogingen – tot 3% – bovenop het staatstarief toe te passen. De impact? Een potentiële belasting van 14% of meer op elke overnachting. Of u nu in een hotel aan het strand, een camper of zelfs aan boord van een cruiseschip verblijft, de TAT is nu universeel van toepassing. Hawaï breidt de heffing voor het eerst uit naar cruisepassagiers, wat een bredere inzet aangeeft om alle bezoekersactiviteiten onderdeel te maken van zijn klimaatrespons.

De nieuwe wetgeving, die nog door gouverneur Josh Green moet worden ondertekend, markeert een belangrijke beleidswijziging. Voor het eerst koppelt de Aloha State inkomsten uit toerisme rechtstreeks aan milieubescherming. Voorstanders zeggen dat het een langverwachte investering is in weerbaarheid tegen bosbranden, ecosysteembehoud en duurzame toeristische infrastructuur.

De zet is gedurfd. Het positioneert Hawaii Als eerste Amerikaanse staat integreerde de toeristenbelasting rechtstreeks met de financiering van klimaatmitigatie. Van de ontwikkeling van hernieuwbare energie tot kustlijnbehoud, de nieuwe inkomsten zullen cruciale langetermijnprojecten stimuleren.

De weerstand vanuit delen van de toeristische sector neemt echter toe. De bezorgdheid groeit dat de toch al hoge reiskosten op Hawaï tot onconcurrerende niveaus zouden kunnen stijgen. Sommigen vrezen dat bezoekers, die al te maken hebben met meerdere belastinglagen – van algemene accijnzen tot autohuur en toeslagen voor activiteiten – elders hun heil zullen zoeken.

Met name cruisemaatschappijen worden nu geconfronteerd met nieuwe prijsdruk. Tot nu toe hebben cruisepassagiers grotendeels de directe toeristenbelasting ontweken. De uitbreiding van de TAT naar deze groep verhoogt niet alleen de omzet per bezoek, maar leidt ook tot een herwaardering van Hawaï als tussenstop op routes in de Stille Oceaan.

Brancheorganisaties zoals de Kamer van Koophandel van Maui waarschuwen dat deze extra last het fragiele herstel van de staat na de pandemie in gevaar kan brengen. Toerisme op Hawaï is nog steeds bezig met de wederopbouw na de verwoestende bosbranden van augustus 2023. Het aantal bezoekers ligt nog steeds onder het niveau van 2019 en veel kleine bedrijven draaien nog steeds met een krappe marge.

Lokale leiders beweren dat de belastingverhoging niet strafbaar is, maar preventief. De eilandengroep kampt met toenemende natuurrampen, kusterosie en droogte als gevolg van klimaatverandering. Door nu te investeren in mitigatiemaatregelen, voorkomen ze catastrofale verliezen in de toekomst, zeggen ze.

Centraal in het debat staat een lastige vraag: wie moet de klimaatbestendigheid betalen op een bestemming waar het milieu de belangrijkste attractie is? Wetgevers geloven dat het antwoord ligt bij de tientallen miljoenen bezoekers die jaarlijks afhankelijk zijn van dat milieu.

Voor reizigers zal de verandering al merkbaar zijn op het moment van boeken. Een verblijf van zeven nachten in een hotel van $ 300 per nacht in Waikiki kan leiden tot een belastingverhoging van bijna $ 150 ten opzichte van de huidige tarieven. Camperavonturiers die met een beperkt budget eilandhoppen, zullen ook hun reiskosten zien stijgen, aangezien alternatieve accommodaties nu volledig onder de TAT-paraplu vallen.

De wetgeving weerspiegelt een groeiende wereldwijde trend. Bestemmingen van Venetië tot Bali hebben toeristenbelasting ingevoerd of verhoogd als reactie op milieuproblemen. De aanpak van Hawaï onderscheidt zich doordat de inkomsten rechtstreeks worden gekoppeld aan klimaatprogramma's in plaats van dat ze in algemene fondsen worden gestort.

Als gouverneur Green het wetsvoorstel ondertekent – ​​zoals hij heeft beloofd – Aloha State luidt formeel een nieuw tijdperk van bestemmingsbestuur in. De natuurlijke schoonheid van Hawaï zal niet langer worden behandeld als een onuitputtelijke, onbeheerde bron. In plaats daarvan zal deze in stand worden gehouden met speciale financiering van de sector die er het meest van profiteert.

Deze heroriëntatie zou een precedent kunnen scheppen. Andere staten en eilandstaten die sterk op toerisme gericht zijn, kijken toe. Indien succesvol, zou het Hawaïaanse model een bredere beweging kunnen inspireren waarbij toerismefondsen direct de ecosystemen beschermen waarvan het afhankelijk is.

De race is nu gaande om zowel de sector als reizigers voor te bereiden op de uitrol in 2026. Reisbureaus, cruisemaatschappijen en verhuurplatforms moeten hun prijzen en communicatie aanpassen. Toeristen hebben behoefte aan duidelijkere informatie over de stijgende kosten – en sterkere garanties dat hun uitgaven de duurzaamheid op lange termijn ondersteunen.

Ondanks de prijsstijging behoudt Hawaï een unieke positie op de wereldwijde reismarkt. De combinatie van vulkanische landschappen, culturele rijkdom, biodiversiteit en aloha-spirit blijft miljoenen mensen aantrekken. Voor degenen die prioriteit geven aan milieubewust reizen, zal deze belasting Hawaï mogelijk niet afschrikken – het zou Hawaï zelfs aantrekkelijker kunnen maken.

De eilanden bevinden zich op een kruispunt. Nu de klimaatdreiging toeneemt, trekken beleidsmakers een grens. De nieuwe belasting is niet zomaar een financieel instrument – ​​het is een verklaring. Hawaï weigert zijn toekomst te verpanden aan kortetermijnwinsten op het gebied van toerisme.

De komende maanden zullen het vermogen van de staat om die boodschap over te brengen op de proef stellen. Toeristen willen transparantie. Ze willen weten dat extra kosten zich vertalen in tastbare voordelen. Als Hawaï kan bewijzen dat deze belastinggelden bosbrandbestrijding, rifherstel en groen vervoer financieren, kan het een voorbeeld worden van leiderschap in duurzaam toerisme.

Maar er moet snel gehandeld worden. De wereld kijkt toe – en potentiële reizigers ook.

advertentie

Delen op:

Abonneer u op onze nieuwsbrieven

PARTNERS

bij-TTW

Abonneer u op onze nieuwsbrieven

Ik wil graag reisnieuws en updates over handelsevenementen ontvangen van Travel And Tour World. Ik heb gelezen Travel And Tour World'sPrivacy verklaring.

Selecteer je taal